Subscribe:

MATIKU HIDUPKU HANYA UNTUKMU YA ALLAH

Labels

Saturday, August 13, 2011


Istiqamah dituntut dalam Islam


Kerja sukar bertambah mudah jika sering dilakukan 

PEPATAH Melayu ada menyebut, 'sedikit demi sedikit, lama-lama menjadi bukit' dan 'alah bisa tegal biasa'. Kedua-dua pepatah ini merujuk kepada melakukan sesuatu yang besar bermula dengan yang kecil secara berterusan dan apabila sudah biasa melakukannya, tiada terasa kesukarannya lagi.
Pepatah ini sangat dalam maknanya dan boleh membawa natijah besar jika dijadikan resam kehidupan. Saya pernah melihat seorang wanita usia 40-an berjalan dengan perlahan dan bertongkat setiap pagi menuju ke pejabat.

Walaupun nampak agak sukar atau barangkali sakit, wanita itu terus melakukan rutinnya setiap pagi. Terdetik di hati betapa kuatnya semangat dan konsisten dia melakukannya sehingga dia boleh berjalan menaiki dan menuruni bukit tanpa lagi bertongkat. Malah langkahnya juga semakin laju. 

Banyak lagi contoh kejayaan yang bermula dengan kesusahan dan terhasil daripada usaha sedikit demi sedikit secara berterusan tanpa jemu sama ada dalam bidang pendidikan, perniagaan, politik dan sebagainya. Semua itu perlu dijadikan teladan. 

Bait syair Arab yang bermaksud: “Tirulah walaupun jika engkau tidak dapat menjadi sepertinya, kerana meniru kemuliaan atau kebaikan itu suatu kejayaan.” 

Apa yang perlu ditiru daripada senario ringkas itu ialah ketekunan, kegigihan, iltizam dalam melakukan sesuatu secara berterusan. Gerak laku dan tindakan seseorang boleh berbeza mengikut hajat, keperluan, suasana, budaya dan matlamat masing-masing. 
Namun, asas yang sama sebagai pegangan dan prinsip adalah nilainya iaitu disebut sebagai istiqamah yang bermaksud melaksanakan kebaikan secara berterusan, teguh pendirian dan iltizam membabitkan amalan hati, tingkah laku dan gerak geri khususnya keimanan. 

Ibn al-Qayyim Al Jauziah menyatakan: “Istiqamah adalah perkataan mencakupi semua aspek dalam agama. Ia adalah berpegang teguh (tidak berubah) kepada keimanan kepada Allah sama ada ucapan, perbuatan mahupun niat.” 

Banyak ayat al-Quran menyebut perihal istiqamah dalam beriman antaranya firman Allah yang bermaksud: “Oleh itu, hendaklah engkau (wahai Muhammad) sentiasa tetap teguh di atas jalan yang betul seperti mana diperintahkan kepadamu, dan hendaklah orang yang rujuk kembali kepada kebenaran mengikutmu berbuat demikian dan janganlah kamu melampaui batas hukum Allah sesungguhnya Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan.” (Surah Hud, ayat 112). 

Perintah ini juga dinyatakan Rasulullah SAW dalam dua perkataan ringkas tapi padat dalam dialognya kepada Abu Sufyan bin Abdullah al-Tsaqafi apabila ditanya dengan berkata: “Ya Rasulullah, katakan kepadaku satu perkataan saja yang aku tidak akan bertanya kepada siapapun selain engkau! Jawab Rasulullah SAW: Katakan, aku beriman kepada Allah, lalu istiqamahlah.” (Hadis riwayat Muslim). 

Dr Mustafa al-Bugha dalam kitabnya al-Wafi Syarh Arbain al-Nawawi ketika menjelaskan hadis ini menyebut pentingnya istiqamah itu bermula dengan hati, kerana hati adalah landasan dan sikap yang melahirkan istiqamah. 
Kata kunci bagi istiqamah adalah berterusan. Kisah perlumbaan kura-kura dan arnab yang menjadi bahan cerita untuk kanak-kanak sangat mudah dibayangkan bagaimana berusaha tanpa putus asa, berterusan tanpa lemah semangat boleh menjanjikan kejayaan. 

Walaupun pada logik akal dan penglihatan adalah mustahil kura-kura yang lambat boleh mengalahkan saingannya yang lebih laju. 

Kajian juga membuktikan kepandaian seseorang dan pengetahuannya hanya menyumbang tiga peratus kepada kejayaan. Selebih 97 peratus lagi ditentukan sikap dan tindakannya. Oleh itu, tiada yang mustahil dalam mencapai sesuatu kejayaan jika kita mengamalkan nilai ini. 

Istiqamah mampu memberikan pulangan positif kepada hati, akal dan gerak laku. Apabila kita terus menerus melakukan kerja baik ia melatih tubi hati untuk bersabar, kuat semangat, sentiasa positif dan yakin kepada hasil yang dicapai. 

Bagi akal, istiqamah mampu berfungsi ibarat batu asah menajamkan daya fikiran yang sentiasa digerakkan ke arah pencapaian matlamat, manakala bagi gerak laku fizikal pula, istiqamah menjadikan kerja sukar bertambah mudah dan ringan apabila biasa dilakukan. 

Ketiga-tiga hasil inilah yang melahirkan kepakaran dan kemahiran bekerja. Pendek kata, istiqamah mampu menjadikan sesuatu itu sebati dengan jiwa dan raga sehingga menjadi hobi menyeronokkan dan apabila tidak dilakukan pula akan berasa canggung atau bersalah. 

Oleh kerana pentingnya istiqamah dalam setiap urusan kehidupan, maka amalan wajib yang diperintahkan kepada umat Islam termasuklah solat, puasa, zakat dan haji, sifatnya juga berterusan. 

Justeru, marilah kita bertekad bekerja untuk kebaikan secara istiqamah kerana langkah beribu bermula dari yang satu dan langkah yang satu tidak akan menjadi beribu ke hadapan jika tanpa gerak kaki berterusan. 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...